Tuesday, May 24, 2011

Siapa Nak Kahwin, Sila Buat Ini Okey

Dulu-dulu aku selalu pesan kat dia, nanti pas nikah terus jampi tau.haha. You alls fahamkan maksudnya. Suruh doakan kat ubun2 la bagai. Dah tak ingat dah apa yang Yati pernah pesan.Yela..kita masuk alam baru. Nak hidup berdua pulak. Gangguan tu kena jauh2 la kan. :)
Okey, straight to the point. Bila nak kahwin je, u alls disarankan buat ini.

  1. Perkara paling penting, minta maaf pada kedua orang tua. Terutama ibu korang. Kalau da xder, korang pegi ziarah kubur diorang. 
  2. Cukupkan la solat korang 5 kali sehari.. Tak cukup ngan tu buat la solat sunat sekali..
  3. Buat solat taubat setiap kali lepas solat Maghrib. Yela dulu korang masa bujang kan da enjoy, memacam korang buat, ada yang korang ingat ada yang tidak kan.
  4. Buat solat sunat hajat selepas solat Isyak, minta pada Allah supaya memudahkan urusan korang nak nikah dan selepas nikah.
  5. Pastikan duit dan persediaan semua da complete. Supaya tak kelam kabut masa majlis nanti.
  6. Ok ni antara paling penting. Dua tiga hari sebelum nikah, elok lah korang mandi wajib setiap pagi, dan pas mandi amik wudhu. Mana tau ada antara mandi wajib korang masa bujang tu xbersih, kita mana tau kan.... -( Makna kesucian dan bersih dalam Islam... Selagi seseorang itu tidak mandi hadas besar dan kemudian berwudhu, ia tidak berada dalam keadan suci dan bersih.) bukan mandi pakai sabun dan shampoo tau...
  7. Hari pernikahan, bangun pepagi, mandi.. dan wudhu... kendian solat Subuh.... dan doa lagi minta Allah permudahkan urusan korang...
  8. Sebelum keluar rumah, korang buat solat sunat dua rakaat.
  9. Sebelum nak duduk dan salam kadi, korang salam ibubapa, adik beradik dan yg sewaktu ngan nyer... Untuk minta restu... Jangan lupa amik wudhu plak.
  10. Sebelum bersalam ngan kadi, baca bismillah..... kendian lafaz la nikah ngan satu nafas dan yakin... 
sumber: http://blogleadertalk.blogspot.com/

2 comments:

  1. wah..nice nye..nasehat yg bagos ni..kene folo..

    hehe...btw i folo u k...i b2b jgk ni..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...